Regulisanje vlasništva nad medijima i uspostavljanje mehanizama za transparentno finansiranje medija iz javnih budžeta ključni su za sprječavanje političkog klijentelizma u medijima i očuvanja slobode medija, poručeno je danas u Sarajevu tokom predstavljanja Indeksa klijentelizma u medijima u zemljama Jugoistočne Evrope. Danas je simultano u šest zemalja (Hrvatska, Bosna i Hercegovina, Crna Gora, Makedonija, Srbija i Rumunija) predstavljen drugi po redu Indeks klijentelizma u medijima (MCI), kojim je ostvareno međudržavno poređenje i nacionalno izvještavanje o stanju klijentelizma i politizacije u medijima, a na temelju empirijskih podataka. Iako su sve zemlje dobile negativne ocjene, najbolje pozicionirana država u mjerenju je Hrvatska, a najlošije rangirana je Bosna i Hercegovina.
Kada je u pitanju razvijenost regulatornog i institucionalnog okvira, sprječavanje klijentelističkih praksi, te dostupnost i kvaliteta podataka koji se odnose na medije, Hrvatska ostvaruje prednosti u odnosu na druge zemlje u ovom mjerenju. Međutim, Indeks klijentelizma u medijima 2015. g. bilježi značajan pad u svim obuhvaćenim zemljama i promjenu pozicije zemalja. Komentarišući Indeks klijentelizma za 2015. godinu Nermina Mujagić, profesorica Fakulteta političkih nauka u Sarajevu, kazala je da je ovo istraživanje odlična osnova za one koje donose odluke ali i za one koji žele drugačije, bolje medijsko okruženje.
„Ovo istraživanje otvara i pitanje uloge države u kontroli medijskog prostora i slobode govora. Opravdano je pitanje gdje su granice te kontrole. Bitno pitanje je vlasništvo nad medijima. Vlasnik diktira medijski sadržaj. Novinari pristaju na teške uslove rada i postaju ovisni. Istraživačko novinarstvo skoro da ne postoji. Zbog toga je neophodna medijska reforma“, kazala je ona. Marko Divković, predsjednik Udruge/udruženja BH novinari, je rekao da nije iznenađen pozicijom BiH u ovom istraživanju. Dodao je da su u ovakvoj situaciji najugroženiji novinari ali da profesionalni standardi nemaju alternativu. „Najbitnije za novinara je ostati moralan i ostati profesionalac. To košta ali nije nemoguće“, poručio je Divković.
Svrha Indeksa je uspostavljanje praktičnog alata u odlučivanju, razmišljanju i procjeni stanja u medijima za sve aktere na medijskoj sceni, kao i za donosioce odluka, institucije i parlamente država u regiji. Indeks je pokazao da je klijentelizam i politizacija medija u posmatranim društvima prije pravilo nego izuzetak, te se u svim ovim društvima može govoriti o zarobljenim medijima, odnosno o medijskoj sceni koja je u značajnom dijelu kontrolirana od strane različitih političkih, ekonomskih i financijskih interesnih skupina.
Mjerenje Indeksa provedeno je u šest zemalja Jugoistočne Evrope (Hrvatska, Bosna i Hercegovina, Crna Gora, Makedonija, Srbija i Rumunjska) u okviru projekta Odgovor građana na klijentelizam u medijima, MEDIA CIRCLE. Nositelj projekta je Partnerstvo za društveni razvoj iz Hrvatske, a konzorcij od 8 organizacija čine Expert Forum iz Rumunjske; BH novinari i VESTA iz Bosne i Hercegovine; Institut za javnu politiku iz Crne Gore; Public iz Makedonije; Nezavisno društvo novinara Vojvodine i Komitet pravnika za ljudska prava iz Srbije.